08 June 2010

Terjemahan kitab Sofwah at Tafasir




{ قُلْ أَعُوذُ }

Katakanlah wahai Muhammad aku berlindung

{ بِرَبِّ الناس }

dengan Pencipta manusia dan Pengurus segala urusan mereka, Tuhan Yang Menghidupkan dan Mewujudkan mereka daripada tiada, dan Tuhan Yang Mengurniakan kepada mereka dengan pelbagai nikmat.

Menurut ahli-ahli tafsir: Pemilihan kalimah manusia (Tuhan manusia) merupakan bukti betapa tingginya darjat manusia di sisi Allah berbanding makhluk-Nya yang lain. Allah telah menundukkan segala hidupan demi kesenangan hidup manusia dan membekalkan manusia dengan akal dan ilmu sehingga para malaikat pun tunduk kepada mereka.    

{ مَلِكِ الناس }

Raja bagi seluruh makhluk yang memerintah dan makhluk yang diperintah, Raja yang berkuasa mutlak, memerintah dan mengatur urusan-urusan mereka, Raja Yang Memuliakan dan Menghinakan, Raja Yang Mengayakan dan Mengfakirkan.

{ إله الناس }

Sembahan manusia yang tiada Tuhan selain-Nya.

Al Qurtubi berkata: Allah berfirman dengan{مَلِكِ الناس * إله الناس} 
disebabkan oleh dalam kalangan manusia juga mempunyai raja-raja, lalu Allah mengisytiharkan bahawa Dialah Raja bagi segala raja. Malah, dalam kalangan manusia juga terdapat sembahan-sembahan selain-Nya, lalu Allah mengisytiharkan bahawa Dialah satu-satunya tuhan dan sembahan manusia. Maka Dialah yang wajib dijadikan tempat perlindungan dan pengharapan.

 
---------------------------------

Badrul Aini bin Sha'ari
~Taman Ilmu dan Budi~

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum. Salam perjuangan.

Terima kasih kerana sudi membaca artikel ini. Segala isi kandungan blog ini merupakan serba sedikit perkongsian ilmu, pengalaman dan pendapat penulis.

Para pembaca diizinkan untuk berkongsi bahan-bahan blog ini dengan syarat dikekalkan link kepada blog ini.

Sebarang nasihat, komen, kritikan membina dan teguran berhikmah untuk penambahbaikan blog ini amatlah dialu - alukan.

Terima kasih.