27 October 2009

Nama Pun Bas Ekspres...

Salam perjuangan...

Masuk minggu ini sudah minggu ke-empat saya balik kampung kerana menguruskan urusan menjadi tetamu Allah pada tahun ini.

Setelah beberapa lama menaiki pengangkutan awam di Malaysia, pelbagai pengalaman dan kisah yang saya alami, para pembaca yang ingin berkongsi cerita amatlah dialu-alukan untuk berbuat demikian di ruangan komen.


24 Oktober 2009
Puduraya
Jam 2 petang

Saya bersama Hamzah sampai ke Puduraya dengan harapan ingin membeli tiket segera pulang ke Sungai Petani, Kedah. Kami yang pada mulanya ingin solat terlebih dahulu diganggu dengan pertanyaan bertalu-talu daripada si penjual tiket jalanan.

Menurut pengamatan saya, si penjual tiket ini selalunya menawarkan tiket segera ke mana-mana destinasi yang diingini tanpa bertangguh-tangguh. Kemudiannya pasti banyak kerenahnya yang bakal dihadapi.

Setelah beberapa kali terkena dengan taktik mereka ini, saya lebih suka memilih untuk tempah tiket bas awal dengan beberapa syarikat bas terpilih. Namun, disebabkan saya terpaksa pulang segera ke kampung pada hari Sabtu itu, terpaksalah saya melayan sahaja si penjual tiket ini.

Sudah puas saya bertanya supaya kejadian-kejadian buruk sebelumnya tidak berulang lagi.

"Adik nak pergi mana dik?" si penjual mula 'memancing'.
"Sungai Petani" jawab saya selamba.

"Bas sekarang dik, cepat! cepat! 2.30 kita gerak!" si penjual sudah mula 'mengail'.

"Bang, bas berhenti kat mana?" saya bertanya lagi.
"R&R Bukit Gantang dik, kami tak berhenti kat luar" si penjual mula menarik 'umpannya'

"Saya belum solat lagi" saya cuba berdalih.
"Takpe...takpe...kami berhenti lama..." si penjual menang juga akhirnya.

Saya terus menaiki bas dan seperti biasa untuk bas seperti ini, free seating. Saya terus tidur merehatkan diri...

Zzz...zzz...

Masa berlalu, tiba-tiba saya terjaga daripada mimpi lantas memandang sekeliling.

"Eh, ni kat Pudu lagi!"

Jam sudah menunjukkan 3.30 petang...

"Apa ni! kata 2.30 bergerak! ini dah 1 jam!"

Rupa-rupanya penumpang-penumpang yang lain juga meluahkan isi hati yang sama.

Hampir jam 4 barulah bas bertolak. Kepala masing-masing sudah lama berasap.

"Habis dah solat aku hari ini,"

Kemudiannya, bas ini buat hal lagi.

Pukul 7 malam baru bas sampai di Hentian Bukit Gantang.

Baru saja selesai solat jama' qasar, bas sudah mahu bertolak.

"Wah, ini sudah melampau!"

Perjalanan diteruskan tetapi seperti yang sudah dijangka penumpang-penumpang ke Sungai Petani selalu dianak tirikan oleh syarikat-syarikat seperti ini.

Sampai di Pulau Pinang, kami diminta menukar bas lain pula. Keadaan mulai kecoh.

"Baru pertama kali kena kot" bisik saya dalam hati.

Kebiasaannya perjalanan dari Kuala Lumpur ke Kedah hanya mengambil masa 4-5 jam, tetapi pada kali ini hampir 8 jam baru sampai!

Kalau naik bas terkenal, pasti sudah sampai Kuala Lumpur balik...


Tersenyum sendirian tatkala membaca keratan akhbar ini :

Najib happy with Puduraya upgrade



Fasiliti sahaja yang dipertingkatkan tidak mengubah apa-apa. Kita hanya boleh berasa gah dengan perubahan Puduraya tidak lama lagi. Namun, selagi mana perkhidmatan bas ekspres masih di takuk lama, mungkin benar kata-kata ini:

World class facilities, with third world ideology.

Hai, nasib...nasib...







No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum. Salam perjuangan.

Terima kasih kerana sudi membaca artikel ini. Segala isi kandungan blog ini merupakan serba sedikit perkongsian ilmu, pengalaman dan pendapat penulis.

Para pembaca diizinkan untuk berkongsi bahan-bahan blog ini dengan syarat dikekalkan link kepada blog ini.

Sebarang nasihat, komen, kritikan membina dan teguran berhikmah untuk penambahbaikan blog ini amatlah dialu - alukan.

Terima kasih.